Augant inovatyvių verslų skaičiui, auga ir įvairių sričių ekspertų, konsultantų, verslo psichologų poreikis. Savo vietą Lietuvos rinkoje atranda ir ugdantieji vadovai, geriau žinomi kaip koučeriai. Nors į pastaruosius dar neseniai žvelgta nepatikliai, panašu, kad ugdomasis vadovavimas (angl. Coaching) tampa įprasta įmonių vadovų priemone verslo tikslams pasiekti. Tam pritaria ir sertifikuota ugdomojo vadovavimo trenerė, mokymų lektorė bei Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) projekto „TechHub“ ekspertė ir mentorė Lijana Kanarskienė, daugiau nei 20 metų padedanti įmonių vadovams atrasti „savąjį verslo kelią“.

Konsultantas ar (ir) koučeris?

Kuo koučingo profesionalai skiriasi nuo verslo konsultantų ar psichologų? „Įvairūs išoriniai konsultantai dažniausiai yra tam tikros srities specialistai, tad konsultuoja apie tai, ką žino ir moka jie patys, siūlo savo „kailiu“ ir patirtimi patikrintus sprendimus ir patarimus. Tačiauinovatyvūs verslai turi atrasti savo vienintelį kelią, vedantį per tai, kas nepažinta ir neatrasta, tokiu būdu kurti inovatyvius sprendimus ir aukštos pridėtinės vertės produktus ar paslaugas. Verslams, ypatingai „startuoliškiems“, siekiantiems būti inovatyviais, unikaliais ir išsiskirti konkurencinėje kovoje, esami verslo keliai dažniausiai nėra tinkami. Turbūt žinote posakį: „jeigu elgsiesi kaip dauguma – tapsi dauguma“,–  įžvalgomis, įgytomis konsultuojant įmones dalinasi L. Kanarskienė.

Trumpai tariant, jei verslo konsultantų tikslas – pateikti profesionalius atsakymus, psichologų – konsultuoti susitelkiant į praeities įvykius, tai ugdančiųjų vadovų – padėti suprasti, kokiu verslo keliu nori eiti pats inovatorius. Jei idėja ir tikslai jo nemotyvuoja, nėra jokios priežasties dėl šio tikslo stengtis. Tai ypač aktualu mažiems, inovatyviems verslams, idėjos įgyvendinimo pradžioje reikalaujantiems itin daug laiko ir atsidavimo. „Nors didžiąją profesinio gyvenimo dalį įmones mokiau ir konsultavau kaip rengti strategijas, verslo planus ir plėtros projektus, pastaruoju metu renkuosi kitiems padėti suprasti, kas yra pats žmogus ir ko reikia būtent jam. Tai geriausiai pavyksta panaudojant, vis tik, ne konsultavimo žinias ir patirtį, o būtent koučingo įgūdžius ir technikas,“– patirtimi dalinasi MITA ekspertė.

Koučingas gyvenime ir versle

L. Kanarskienės teigimu, koučingas padeda ne tik atrasti tinkamiausią verslo kelią, bet, pirmiausia, praverčia kasdieniniame, asmeniniame gyvenime: „Užsiėmimai su koučeriu gali padėti geriau pažinti save, o tą pažinimą panaudoti ir praktiškai – savo svajonių, ateities planavimui ir įgyvendinimui. Sesijos metu visi dideli, dažnai bauginantys gyvenimo tikslai galiausiai būna išskaidomi į mažus žingsnelius, kuriuos lengva žengti užtikrintai. Koučingas padeda šiuos žingsnelius žengti greičiau, pastebėti mažas pergales ir jas atšvęsti.“

Sesijų metu darbo su ugdančiuoju vadovu žmogaus mintys yra nukreipiamos į ateitį, iš praeities pasiimant sėkmingas savo bei kitų patirtis ir pritaikant jas savo ateities reikmėms. „Koučeris a priori tiki kliento sėkme ir galimybėmis, ir šis tikėjimas inspiruoja klientą išeiti už įprastinio mąstymo ribų, kitaip tariant, už savo susikurtų ribų, nugalėti savo vidinius oponentus, priešininkus ir išnaudoti savo asmeninį bei profesinį potencialą,“ – pasakoja L. Kanarskienė.

Ekspertės teigimu, tam, kad verslas atrastų savo naują kelią, reikalingas naujos krypties mąstymas, netradicinis požiūris: „Yra toks posakis – jei elgsiesi taip, kaip elgeisi iki šiol, ir liksi toks, koks buvai iki šiol. Startuoliams, taip pat ir jaunoms, pradedančioms verslą ar kryžkelėje atsidūrusioms įmonėms svarbu geriau pažinti patiems save – suprasti savo misiją, įsivardinti tikslus ir siekius, baimes ir iššūkius, išteklius ir priemones. O tai suvokus imtis priemonių ir pradėti keistis.“

Verslus, norinčius atrasti savają strategiją ir sukurti jos įgyvendinimo planą, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) kviečia į nemokamas konsultacijas. Jų metu ekspertai padės išgirsti savo vidinius norus ir išsikelti tikruosius tikslus, susidėlioti prioritetus ir atrasti reikalingus resursus bei motyvaciją savo verslo svajonėms įgyvendinti. „Ugdomojo vadovavimo paslaugos „įkandamos” tikrai ne kiekvienai įmonei, jų kaina rinkoje svyruoja nuo 50 iki 300 Eur. Tikimės, kad padarydami ugdomąjį vadovavimą prieinamesnį, suteiksime progą daugiau Lietuvos verslų prisidėti prie inovacijų kūrimo“,–  sako MITA l.e.p. direktorius Gintas Kimtys.

Registruokitės: bit.ly/2wzcskn

TechHub – tai Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) įgyvendinamas projektas, skirtas ankstyvos stadijos inovatyvių verslo idėjų kūrimui, intensyviam startuolių augimui bei verslumo ekosistemos tvariai plėtrai vystyti. Projekto tikslas paskatinti tyrėjus, mokslininkus, studentus ir verslo atstovus vystyti inovatyvias verslo idėjas, suteikti jų komandoms įvairiapusę inovacijų ir verslo paramos pagalbą ir sudaryti galimybes intensyviam aukštos pridėtinės vertės žiniomis grįsto verslo segmento augimui Lietuvos ekonomikoje. Kviečiame visas su projektu susijusias naujienas sekti Facebook, ir LinkedIn platformose, taip pat https://mita.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/mita-vykdomi-projektai/techhub.

Projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis. Veiksmų programos priemonės numeris ir pavadinimas: 01.2.1-LVPA-V-842 „Inogeb LT“

Projekto kontaktai:

Projekto vadovė Gintarė Narakienė, +370 610 39339, gintare.narakiene@mita.lt

Inovacijų ekspertė Lijana Kanarskienė, +370 650 59831, lijana.kanarskiene@mita.lt

Komunikacijos specialistė Milda Vilčinskaitė, +370 679 90633, milda.vilcinskaite@mita.lt

Viešųjų ryšių specialistė Laura Naimovičiūtė, +370 687 00005, laura.naimoviciute@mita.lt