Nors vertinant startuolių galimybes pritraukti finansavimą paprastai kalbama apie jų idėjas, vis tik lemiamą įtaką investuotojų sprendimui gali turėti visai ne siūlomos inovacijos potencialas ar originalumas. Kaip teigia Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) „TechHub“ pre-akceleratoriaus mentorius bei rizikos kapitalo fondo „70 Ventures” partneris Gytenis Galkis, pirmi žmonės, kurie patikės jūsų startuoliu, investuos į asmenybes ir komandą, o ne į idėją.

Investicija į žmones

„Savaime idėjos nėra nieko vertos, jos nei geros, nei blogos, visi jų turime. Gera idėja yra ta, kurią pavyksta komercializuoti. Kai idėjomis pasidaliname, apie jas diskutuojame, tobuliname ir atrandame bendraminčių ar net komandos narių, kurie galėtų technologiškai jas įgyvendinti bei komercializuoti, tada jos kažko vertos,”– sako G. Galkis.

Tikroji startuolio vertė slypi daugybėje dedamųjų, tačiau, pasak mentoriaus, paprastai investuotojai didžiausią dėmesį skiria komandai: „Mes giliai nekapstome technologijos, pasitikime, kad ji veikia, kadangi paprastai investuojame į pirmuosius klientus jau turinčius startuolius. Labiausiai atsižvelgiame į žmones – ar jie yra iš industrijos, kurioje nori inovuoti, ar turi subalansuotą komandą. Pavyzdžiui, problemų gali kilti, jei komanda neturi pardavimų specialisto ir mano, kad, jei sukurs gerą produktą, visi jį automatiškai pirks. Tačiau taip nėra.“

Gytenis Galkis

Kaip teigia G. Galkis, vienas esminių kriterijų vertinant komandą – jos narių patirtis. Lietuvoje dideles investicijas siekiantys pritraukti inovatoriai dažnai neįvertina, kaip jų patirtis skiriasi nuo užsienyje verslus steigiančių startuolių įkūrėjų. „Dažnas Lietuvoje stebisi, kodėl investicijas šalyje gauti sudėtinga, tačiau aš siūlau prieš lyginantis su užsienio valstybėmis pažvelgti į įgytą patirtį ir kompetencijas. Pavyzdžiui, JAV startuolių kūrėjai turi platų kontaktų tinklą, dirba Silicio slėnyje, sėkmingiausiose pasaulio tarptautinėse kompanijose. Beje, naujausi tyrimai rodo, kad sėkmingų startuolių įkūrėjų amžiaus vidurkis – 45 metai, tad nereikėtų įsivaizduoti, kad startuoliai yra nepatyrusio jaunimo ar studentų verslas,”– sako mentorius.

Dar vienas komandų privalumas – tarptautiškumas. Visgi Lietuvoje aukštą pridėtinę vertę kuriančių verslų ekosistema labai jauna ir tik neseniai pradėjusi vystytis. „Tik pastaruosius 10 metų į Lietuvą atėjo didžiausios tarptautinės kompanijos, žmonės pradėjo jose dirbi, ieškoti kontaktų, pažinčių, keliauti. Tai jiems suteikia šansą ne tik stebėti gerąsias praktikas, bet ir lengviau suprasti bei pasiekti užsienio rinkas. Šiuo metu šalyje galime pastebėti augantį finansinių technologijų (angl. FinTech) ir kriptovaliutų ekspertų skaičių, nes reguliatoriaus ir vyriausybės iniciatyva tapome šio sektoriaus centru Europoje,“ – sako G. Galkis.

Per dvejus metus „70 Ventures“ jau investavo į 35 startuolius, tačiau atranka išties didelė – fondas jau susilaukė beveik pusantro tūkstančio užpildytų paraiškų. Visgi, dažnai startuoliai juos dominančius fondus pasiekia ne pildydami formas, o pasitelkdami socialinius tinklus ar rekomendacijas, taip pat investuotojai patys ieško perspektyvių verslų. „Tikimės, kad finansavimo besikreipiantis startuolis jau turės bent pirmuosius klientus ir pirmąsias pajamas. Tiesa, fonde investuojame į B2B verslus,  tad sunku būtų įsivaizduoti, kad studentas tokį sukurtų,“– sako jis.

Reikalingos žinios

Pagilinti žinias apie verslo kūrimą, susipažinti su inovacijų sektoriaus ekspertais, rasti trūkstamus komandos narius bei su asmeninių mentorių pagalba pasiruošti prisistatymui investuotojams ankstyvos stadijos startuoliai ar svajojantys juos įkurti kviečiami „TechHub“ pre-akceleratoriuje: „Kartu su programos dalyviais mentorystės sesijų metu į inovaciją žvelgiame per kliento perspektyvą: aiškinamės, kas jis, kaip jį pasiekti, kokia jam aktuali problema sprendžiama, kiek klientas galėtų už sprendimą mokėti. Taip pat komandas supažindiname su potencialiais klientais ar partneriais. Tai šioje stadijoje ir yra svarbiausia. Jei startuolis ras klientą, vėliau bus lengviau rasti ir investuotojus“,– sako G. Galkis ir pabrėžia, kad jau pažengę ir pirmąsias pajamas turintys startuoliai gali kreiptis į „70 Ventures” fondą.

„TechHub“ pre-akceleratoriaus metu komandos taip pat pasiruošia prisistatyti investuotojams (angl. pitch): „Startuoliai dažnai nori per tris minutes papasakoti viską apie savo idėją. Tačiau to padaryti neįmanoma ir nereikia. Prisistatymo tikslas – sudominti žiūrovą, kad šis su jumis norėtų pasikalbėti po prisistatymo. Tad reikėtų koncentruotis į savo stipriąsias puses – gal tai technologija, gal – komanda, o gal pirmieji pardavimai. Be to, reikia atkreipti dėmesį į auditoriją – prisistatymo tikslas gali būti ir, pavyzdžiui, atrasti komandos narį, o ne tik pritraukti investicijas.“

G. Galkis startuolio kūrimo duoną yra išbandęs ir pats. Tačiau šis bandymas nebuvo sėkmingas: „Jei man kas nors būtų padėjęs suprasti, kad toje srityje „nėra biznio“, būčiau buvęs labai dėkingas, sutaupęs daug laiko ir pinigų produkto vystymui. „TechHub“ pre-akceleratoriuje sudalyvavęs startuolis programos metu galės įsivertinti savo idėją ir suprasti, ar ji verta investicijų, ar ne. Net jei idėja nepasiteisins, įgytas žinias galės panaudoti kito, sėkmingesnio verslo kūrimui.“

Registracija į trečiajį „TechHub“ pre-akceleratoriaus ciklą vyksta iki gegužės 9 dienos. Teikti paraiškas dalyvauti pre-akceleratoriuje gali visi startuoliai (didelį ir inovacijomis grindžiamą verslo plėtros potencialą turinčios labai mažos ar mažos įmonės, veikiančios ne ilgiau nei 5 metus) ar planuojantys juos įkurti. Pre-akceleratorius prasidės birželio 7 d., bus vykdomas lietuvių arba anglų kalba (priklausomai nuo atrinktų komandų poreikio).